Hankkisinko personal trainerin

Moni tietää tuskan, jota tuntee kun ei jaksa tai viitsi nousta sohvalta viemään edes koiraa ulos. Työpäivän päätteeksi ihminen kokee ansaitsevansa lepotauon – usein huonolla omallatunnolla. Toki meillä kaikilla on oikeus elää tapojemme ja mieltymystemme mukaan ja jokaisella on suorastaan velvollisuus laiskotella ja rentoutua silloin tällöin.

Mielessä viivähtää kuitenkin kenties ajatus, että paremmasta fyysisestä kunnosta saattaisi olla hyötyä ja varsinkin iloa. Miten tuo naapurin Kallekin jaksaa noin reippaasti selviytyä lumitöistään, lapsikatraastaan ja aidanrakennuksesta? Miten minä selviydyn jokakeväisestä ja -syksyisestä renkaanvaihdosta oheistoimintoineen tai kevätsiivouksesta ikkunanpesuineen? Kun jokapäiväinen arkitouhu vie voimat, mihinkään ylimääräiseen ei riitä energiaa. Olisi mukavaa, jos jaksaisi vaikka harrastaakin jotain.

Olisiko oma kuntovalmentaja ratkaisu jaksamisongelmaan?

Liikunnalla ja oikeansuuntaisella ravitsemuksella on havaittu olevan suuri merkitys ihmisen terveydelle ja toimintakyvylle eri elämänvaiheissa. Tuki- ja liikuntaelinten kivut ja toiminnanvajavuudet ovat yleisiä suomalaisessa väestössä ja vähäisen liikkumisen monenlaiset terveyshaitat koskevat koko väestöä. Tärkein syy hakeutua personal trainerin asiakkaaksi onkin oman terveyden ylläpitäminen ja edistäminen tavoitteellisen liikunnan ja ravintovalmennuksen avulla.

Osa ihmisistä on lapsuudestaan ja nuoruudestaan lähtien liikunnallisia ja energisiä. Osa lähtee kuntoliikuntaan, kehonrakennukseen tai voimalajeihin kulloisenkin muoti-innostuksen mukana tai kiinnostuu toisten motivoimana. Loput ovatkin niitä, joilla ei muka ole aikaa, rahaa tai muuten vain tilaisuutta harrastaa kunto- ja terveysliikuntaa. Todellisia esteitä sopivaksi räätälöidylle liikunnalle on kuitenkin todella vähän. Liikunta on aina sovellettavissa yksilöllisten tekijöiden sallimissa rajoissa.

Personal training on vuosien varrella kasvattanut suosiotaan ja muuttunut aktiivisten liikkujien palvelusta yhä enemmän myös terveydestään kiinnostuneiden eri-ikäisten liikuntanoviisien toimintatavaksi. Se on tullut jäädäkseen pysyvästi kunto- ja terveysliikuntasektorille, muodossa tai toisessa. Kaikenlainen konsultointi, asiantuntijoiden käyttäminen ja ulkoistaminen on yleistä eri elämänalueilla, miksei sitten kunto- ja terveysliikunnassa.

Terveydentilasta, iästä ja tavoitteista riippumatta personal trainingistä on hyötyä jokaiselle. Toisessa ääripäässä tavoitteina ovat kehonmuokkaus, suorituskyvyn maksimointi ja huippu-urheilun fysiikkavalmennus, toisessa liikunnan aloittaminen ja itselle sopivan liikuntaharrastuksen löytäminen. Monesti ylipaino kulkee käsi kädessä liikkumattomuuden kanssa ja molemmat yhdessä lisäävät sekä tuki- ja liikuntaelinten taakkaa että sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.

Meillä ihmisillä on taipumus uskoa tietävämme enemmän kuin tiedämmekään. Harvalla on aikaa ja kiinnostusta paneutua esimerkiksi liikunta- ja ravitsemusasioihin riittävällä intensiteetillä, jotta olisimme nykyisen tietotulvan alla selvillä parhaasta saatavilla olevasta tiedosta. Lisäksi toimintatapoihimme ja uskomuksiimme vaikuttavat suuresti (sosiaalinen) media ja päivittäiset ihmiskontaktimme. On hyvä, jos joku asiaan koulutettu henkilö saisi auttaa asiallisen ja riittävän tiedon saamisessa.

Yksi esimerkki löyhään tietoon perustuvista uskomuksista on muotiruokavalioiden terveellisyys. Lähempi tarkastelu saattaa osoittaa suuria, suorastaan vahingollisia puutteita ravinto- ja hivenaineiden saannissa. Erityisesti painonpudottajilla ja kunnonkohottajilla oikeanlainen ravitsemus on kaiken A ja O. Personal trainer auttaa asiakasta ymmärtämään liikunnan ja terveyden välisiä yhteyksiä. Tavoitteena on pyrkiä kestävään muutokseen.

Personal training on henkilökohtaista kokonaisvaltaista fyysistä valmennusta, jonka tavoitteena on motivoida ja ohjata asiakasta liikunta- ja terveystottumusten muutoksessa ja auttaa häntä saavuttamaan tavoitteensa. Usein muutoksen tarve kumpuaa jo ilmenneistä terveys- tai jaksamisongelmista. Ongelmat ilmestyvät yksilöllisesti eri elämänvaiheissa ja erilaisina oireina. Terveydenhuolto tulee avuksi, mutta sen resurssit pitkäkestoisen ja ennaltaehkäisevän elintapamuutoksen tukemiseen ovat rajalliset.

Pätevä henkilökohtainen valmentaja kartoittaa aina asiakkaan lähtötilanteen ja yksilölliset toiveet ja tavoitteet ja suunnittelee niiden pohjalta systemaattisen liikuntaohjelman ja tarvittaessa ravintosuositukset. Ohjelman tavoitteena voi olla parantaa esimerkiksi asiakkaan kehonkoostumusta, lihaskestävyyttä ja -voimaa, hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä liikkuvuutta, ryhtiä ja tasapainoa.
Koulutettu valmentaja osaa huomioida myös erityisryhmien tarpeet ja ohjata tarvittaessa oikeille asiantuntijoille, kuten fysioterapiaan. Tyypillisimpiä haasteita ovat erilaiset tuki- ja liikuntaelinvaivat, joiden hoitosuositukset ovat muuttuneet leikkaushoidoista konservatiivisen hoidon ja omaehtoisen liikunnan suuntaan.

Valmentajalla on aktiivinen rooli varsinkin valmennuksen alkuvaiheessa. Liikunnan aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä. Henkilökohtaisen liikuntaohjelman aloittamisessa on olennaista sopivat liikunta- ja harjoitusmuodot sekä oikea annostelu, jotta innostus ei lopahda alkuunsa. Seniori-ikäisten tuki- ja liikuntaelinsairaiden jummparyhmän suuri into osallistua kuntosaliharjoitteluun voi hiipua alkuunsa sinänsä hyvin koulutetun ja mukavan ohjaajan vähäiseen kokemukseen heidän liikunnallisista tarpeistaan ja rajoitteistaan.

Valmennusta voidaan harjoittaa erilaisissa ympäristöissä, kullekin sopivin liikuntamuodoin. Personal trainer osaa koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella tarvittaessa improvisoida tehokkaita harjoituksia käytettävissä olevilla välineillä. Sitoutunut valmentaja lähtee asiakkaansa kanssa vaikka mustikkametsään, jos se tukee tavoitteiden saavuttamista. Turvallisuuden huomioiminen erilaisissa liikuntaympäristöissä on myös valmentajan osaamisaluetta.

Personal trainerin työn perusperiaatteita on asiakkaan kunnioittaminen ja luottamuksellinen asiakassuhde. Alkukartoituksessa ratkaisevaa on myös valmentajan ja valmennettavan henkilökohtaisten ominaisuuksien, ”henkilökemian”, yhteen sopiminen. Kirjallisella asiakassopimuksella on hyvä määritellä mm. asiakkuuden kesto, palveluiden hinnat ja sisältö, harjoituspaikat ja maksutapa. Valmennuksesta on jäätävä hyvä mieli molemmille osapuolille.

Personal training voidaan toteuttaa myös ryhmämuotoisena, jolloin jokaiselle osallistujalle suunnitellaan kuitenkin henkilökohtainen valmennusohjelma. Etuna on edullisempi hinta ja ryhmän motivoiva vaikutus tavoitteiden saavuttamiselle. Aina voi koota oman ryhmän tutuista kavereista, jolloin kynnys liikunnan aloittamiseen madaltuu ja harrastus on hauskempaa.

Oman kuntovalmentajan hankkiminen saattaa tuntua kalliilta ratkaisulta. Kannattaa kuitenkin laskea yhteen kaikki ne kustannukset, joita käyttää yhden syys- tai kevätkauden yksittäisiin kuntosalikäynteihin, jumpparyhmiin, hierojan palveluihin ja kenties vaivojensa vuoksi myös lääkäri- ja fysioterapiapalveluihin. Kertyneellä summalla voi hyvinkin kokeilla oman valmentajan tehoa vaikkapa yhden puolivuotiskauden. Kenties henkilökohtaiseen valmennukseen käytetty aikakaan ei ylitä edellä mainittuihin palveluihin käytettyä aikaa. Lyhytkin kokemus henkilökohtaisesta valmennuksesta saattaa riittää liikuntainnostuksen herättämiseksi koko loppuelämäksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s