Korona -ajan treeni

Koronapandemia on pitänyt useimmat kuntosalit kiinni, ja liikunnan harrastajat ovat epävarmoja siitä miten harjoitella. Salit ja liikuntapaikat alkavat jälleen avautua, mutta pandemia-aika haastaa etsimään myös muunlaisia tapoja kehittää harjoittelua.

Ulkona harjoittelu tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia ja tilaa riittää. Harva harjoitus kehittää peruskuntoa yhtä tehokkaasti kuin pitkä patikkalenkki metsässä reppu selässä. Tahti kunnon mukaan. Jos valitsee mäkisen maaston, joita esimerkiksi Espoossa on runsaasti, saavat jalat paljon monipuolista voimakestävyysharjoittelua.

Pääkaupunkiseudun lenkkipolut sopivat toki myös tavalliseen lenkkeilyyn tai vaikkapa intervalliharjoitteluun, ja tila ei lopu kesken. Myös tavallinen kävely tai sauvakävely, jopa lyhyissä erissä, on erinomaista liikuntaa. Jos haluat samalla aivojumppaa, ota mukaan kartta ja kompassi.

Pyöräily, melonta ja veneily ovat järkevästi toteutettuina myös lähes korona-vapaata liikuntaa. Niitä varten kannattaa tutkia reittikarttoja tai lähteä jonkun maastoa ja vesistöä tuntevan kaverin matkaan.

Uinti ja vesijuoksu uimahalleissa ovat Suomen vuodenaikavaihteluista johtuen kaiken ikäisten suosimia sisäliikuntamuotoja. Lisäksi esimerkiksi monelle TULE-sairaalle vesiliikunta saattaa jopa olla lähes ainoa sopiva kuntoilumuoto. Pandemian aikana uimahallit ovat suljettuina, mutta vesien lämmetessä kannattaa ehdottomasti kokeilla myös avovesiuintia, -jumppaa ja -juoksua.

Saattaa kuulostaa pelottavaltakin kokeilulta, mutta märkäpuvut ja vesijuoksuvyöt ym. apuvälineet vedessä liikkumiseen eivät ole suurikaan investointi kun itse liikunta on ilmaista. Märkäpuku sallii uimisen ja vesijuoksun jo noin 12-asteisessa vedessä eli kausi voi hyvinkin kestää toukokuusta lokakuulle. Rannan läheisyydessä pysytteleminen on turvallista. Radalla ei ole tungosta, jolloin allasraivo jää pois ja halutessaan voi seurustella kaverinsa kanssa mielin määrin. Ja luonto on lähellä!

Ulkokuntosaleja on ilmestynyt pääkaupunkiseudulle kuin sieniä sateella. Ne ovat yleensä urheilupuistojen ja kuntoratojen yhteydessä. Niissä saa tehtyä myös voimaharjoittelua, vaikka vahvimmille kuntoilijoille painot voivat tuntua kevyiltä. Silti pieni tauko kuntosalin tavallisesta treenistä pidemmillä sarjoilla voi jopa auttaa kehityksessä. Käsidesi mukaan!

Myös ryhmäliikuntaa voidaan järjestää ulkona, kunhan hygieniasta huolehditaan. Liity siis rohkeasti mukaan johonkin liikuntaryhmään. Tai kokoa oma ryhmä, jolle on mahdollista räätälöidä ihan omannäköinen liikuntaohjelma.

Kuntoportaat ovat kasvattaneet suosiotaan. Niissä voi kasvattaa peruskuntoa, tehdä intervalleja, lyhyitä vetoja tai vaikka loikkia. Näissä paikoissa on kuitenkin usein paljon väkeä, joten turvaväli tulee huomioida.

Erityisen mainioksi liikuntamuodoksi korona-pandemian aikana on muodostunut golf. Elitistisestä maineestaan huolimatta monet ovat huomanneet golfin liikunnallisen monipuolisuuden. Parhaimmillaan lähes kymmenen kilometrin reipas kävely painava mailabägi selässä (tai kärryssä) kaikkine venyttelyineen, lyönteineen ja kumartumisineen on mitä tehokkainta peruskunnon kohottamista ja ylläpitoa. Golfin aloittaminen vaatii green card -kortin suorittamisen, jolloin pelaamisen säännöt ja turvallisuustekijät tulevat tutuiksi. Golf on kaikin puolin haastava liikuntaharrastus ja vaarana onkin hurahtaminen siihen. Korona-aikana golfseurat ovat panostaneet turvalliseen pelaamiseen.

Oman kehon painolla harjoittelu tuo myös runsaasti mahdollisuuksia. Kaikille ovat tuttuja punnerrukset ja vatsalihasliikkeet. Leuanvedot ja pistoolikyykyt haastavat jo kokeneempaakin. Helppoa on, että nämä harjoitukset voi tehdä kotona tai lähipihalla. Mukaan voi toki ottaa kahvakuulan, käsipainot tai mitä kaapeista löytyykin. Vaativia kehonpainoliikkeitä on vaikka kuinka paljon.

Entä paluu kuntosalille? Nyt kuntosalit avaavat oviaan. Arvioidaan, että vastuullisesti toimiva sali voi tarjota turvalliset liikuntatilat järkevälle käyttäjälle. Kuntosaleilla ei kuitenkaan riitä pelkästään oman käsidesin käyttö, vaan laiteet pitäisi putsata salilla yleensä tarjolla olevilla puhdistusaineilla ja pyyhkeillä käytön jälkeen. Ei omalla hikipyyhkeellä pyyhkimistä.

Hyviä kevään treenejä! Mikä tahansa lajisi onkaan. Ota tauko rutiineista mahdollisuutena kehittää heikompia ominaisuuksiasi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s